Posted in Matematikhistorie, Rejseguide

Rejseguide til opdagelses- og oplevelsesrejser i matematikkens historie

Jeg har fået en ide – en vild en af slagsen – som tiltaler mig meget. Jeg vil skrive en introduktion til matematikkens historie til brug i undervisning på universitetsniveau – men jeg vil skrive den i en ny form, nemlig som en rejseguide.

Sådan et ironisk træk kan – håber jeg – formidle teoretiske og faktuelle oplysninger på en måde, der fint supplerer eksisterende fremstillinger. Jeg håber derfor at kunne inkludere både historiografiske refleksioner, traditionelt indhold og nogle af de lidt mere usædvanlige aspekter og perspektiver.

De typiske matematikhistoriske oversigtsværker er meget inklusive, i den forstand, at der er en standard-historie, som de ønsker at bringe frem. Mange af dem er skrevet til matematikhistoriske kurser på amerikanske universiteter, og bærer tydeligt præg af det.

Denne blog er tænkt som en legeplads for nogle af de tanker, som måske skal indgå i sådan en rejseguide og mini-parlør. Jeg tænker at poste dem løbende – de vil ikke være fuldt researchede og akademiske tekster, men derimod kortere posts beregnet på dette lidt aparte medie.

Forfatter

Lektor i matematikkens historie ved Center for Videnskabsstudier, Aarhus Universitet.

Skriv et svar

