Posted in Projektforslag

Matematikkens videnskabsteori i gymnasiet

I det danske gymnasium (STX) spiller videnskabsteoretiske refleksioner en stor rolle – både i de sædvanlige fag og i tværgående AT-forløb og selvstændige opgaver. Også i matematikfaget skal der ifølge bekendtgørelsen undervises i fagets identitet og metode(r). Mange gymnasielærere har været udfordret af at forklare deres elever, hvori matematikkens metoder består – og det er et udmærket projekt at undersøge, hvordan matematikkens videnskabsteori kommer til udtryk i praksis, fx i et konkret AT-forløb, fx ved det innovative Egaa Gymnasium. På Egaa Gymnasium kører de regelmæssige forløb i 1.g med titlen “hvornår er det sandt?”, hvori matematik også indgår. Og nogle gange kører de også forløb med brug af Lakatos i 3.g. Et projekt kunne således bestå dels af en videnskabsteoretisk afklaring, dels lidt didaktisk baggrundsdiskussion, og endelig en række observationer fra praksis.

Reklamer

Forfatter

Professor (m.s.o.) ved Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s