Posted in Projektforslag

Matematikkens videnskabsteori i gymnasiet

I det danske gymnasium (STX) spiller videnskabsteoretiske refleksioner en stor rolle – både i de sædvanlige fag og i tværgående AT-forløb og selvstændige opgaver. Også i matematikfaget skal der ifølge bekendtgørelsen undervises i fagets identitet og metode(r). Mange gymnasielærere har været udfordret af at forklare deres elever, hvori matematikkens metoder består – og det er et udmærket projekt at undersøge, hvordan matematikkens videnskabsteori kommer til udtryk i praksis, fx i et konkret AT-forløb, fx ved det innovative Egaa Gymnasium. På Egaa Gymnasium kører de regelmæssige forløb i 1.g med titlen “hvornår er det sandt?”, hvori matematik også indgår. Og nogle gange kører de også forløb med brug af Lakatos i 3.g. Et projekt kunne således bestå dels af en videnskabsteoretisk afklaring, dels lidt didaktisk baggrundsdiskussion, og endelig en række observationer fra praksis.

Forfatter

Lektor i matematikkens historie ved Center for Videnskabsstudier, Aarhus Universitet.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s