Sammen med Kristian Danielsen har jeg udarbejdet et nyt materiale til brug for kildecentreret matematikhistorie i gymnasiet. Materialet handler om Heron’s formel, hvorved man kan bestemme arealet af en vilkårlig trekant ud fra kendskabet til trekantens sider.
Materialet er udkommet hos Matematiklærerforeningens Bogsalg i december 2016. Denne side indeholder nogle supplerende materialer, som understøtter brugen af hæftet i undervisningen.
- Euklids Elementer er en central baggrund for Herons bevis, og eleverne kan aktiveres på mange måder i at følge op på de anvendte resultater.
- Online, interaktiv udgave baseret på Heath’s engelske oversættelse (III.22, IV.4, V.15, V.16, V.18)
- Uddrag med de centrale sætninger fra Thyra Eibes (nu let antikverede) danske oversættelse
- En værktøjstavle med euklidiske resultater, fra hæftet
- Et interaktivt spil Euclid: The Game, hvor man kan træne konstruktioner
- Alternative beviser for Herons formel
- En uddybning af figurbeviset for lemma 2 i hæftet
- Newtons bevis for Herons formel, inkl. figur
- LMFK-bladet, hvori Herons formel er blevet bevist på forskellig vis
- Øvelser og opgaver fra hæftet
- Figurer med skridt i Herons bevis
- Tidslinjen fra hæftet
- Herons bevis
- Herons algoritme til kvadratrodsuddragning
- En åben opgave om euklidisk konstruktion af kvadratrod
- Et foredrag om Herons formel ved Henrik Kragh Sørensen, rettet mod gymnasieelever
En kommentar til “Herons formel: Kildecentreret matematikhistorie til STX”